Functieprofiel van de marketeer

Het functieprofiel van de marketeer wordt met de dag complexer. Het aantal kanalen waarover klanten zich bewegen is de afgelopen 15 jaar vertienvoudigd. De focus van de marketeer verschuift hierdoor van traditionele naar digitale kanalen. Echter blijvende meeste oude kanalen ook gewoon bestaan.

HANDIGE VACATURETEKST:

Een handig Word-Document dat je als basis voor je vacature kunt gebruiken.

functieprofiel marketing
Lees de 8 belangrijkste Marketing vaardigheden

Marketing uitbestedenDe allround Marketeer

Succesvolle marketing vereist een marketingteam met kennis van events, content, design, analytics, social media, zoekmachines, mobile, e-mail en sales. Stop met zoeken naar de ‘allround marketeer‘, die bestaat niet. Besteed je marketing uit.

AANGENAAM, WIJ ZIJN

Een marketingbureau met haar hoofdkantoor in Amersfoort. Dankzij slimme online en offline marketing zijn wij met trots de externe marketingafdeling van ruim dertig (!) organisaties door heel Nederland die zowel op nationaal als internationaal vlak opereren. Wat we doen, is bedrijven met een moeilijk verhaal helpen zichzelf te profileren, effectief te communiceren en zo marketingdoelstellingen te bereiken.

DE ACHT BELANGRIJKSTE VAARDIGHEDEN VAN EEN MARKETEER

Het Online Marketing Institute onderzocht welke vaardigheden een marketeer in huis moet hebben om in het hedendaagse marketinglandschap succesvol te zijn. De percentages geven de belangrijkheid aan binnen de functieomschrijving van een marketeer.

1. Analytics (37%)
2. Mobile marketing (29%)
3. E-mail marketing (27%)
4. Content marketing (27%)

5. Social media (27%)
6. Marketing automation (24%)
7. SEO (19%)
8. Online advertising (12%)

1. ANALYTICS

Voor het digitale tijdperk was het vrijwel onmogelijk om het ROI van een marketingcampagne te bepalen. Maar tijden veranderen en zo ook het takenpakket van de marketeer. Zonder Analytics weet je niet of je iets goed doet, en nog belangrijker: hoe je je marketingactiviteiten kunt verbeteren. Google Analytics is dé plek om het succes van marketingcampagnes te meten, nieuwe kansen te signaleren en het gedrag van bezoekers te analyseren. Analytics is dan ook de nr. 1 vaardigheid waar een marketeer van nu over moet beschikken.

2. MOBILE MARKETING

Consumenten gebruiken steeds minder een desktop computer en steeds vaker een mobiel apparaat. Het aantal websitebezoekers via een mobiel apparaat en het aantal mensen dat e-mails opent op hun mobiel stijgt enorm. Mobile marketing maakt dan ook een belangrijk onderdeel uit van de hedendaagse marketingstrategie. Het optimaliseren van de website, e-mails en landingspagina’s voor mobiel behoren daarmee ook tot de functieomschrijving van de marketeer.

Lees de overige 6 vaardigheden
"Wij zochten het bekende schaap met de vijf poten. Na enkele gesprekken heeft Caldera Group een presentatie gegeven, waarin duidelijk naar voren kwam, hoe wij op het gebied van Marketing & Communicatie stappen vooruit kon maken. Geen glad verhaal, maar “down-to- earth”, helder en inzichtelijk. Ideaal, een fixed price contract en in plaats van 1 persoon, een team professionals tot onze beschikking."
Anneke de BoomDirector Recruitment bij TMNS
VRIJBLIJVEND DE MOGELIJKHEDEN BESPREKEN

mail@calderagroup.nl / +31 85 48 51 000

* = Verplicht

Redmax
TMNS
WEBR
Sales Plus
Loket.nl
Picqer
TJIP
Virtual Affairs
2source4
Finance Idea's

3. E-MAIL MARKETING

Hoe vaak bekijk jij je e-mail per dag? Ik beslist vaker dan 1x per dag. E-mailmarketing kent nog altijd het hoogste rendement tegen relatief lage kosten. Voor een marketeer is e-mailmarketing een zeer goede manier om klanten en potentiële klanten persoonlijk te benaderen en deze specifieke aanbiedingen te kunnen doen. Via e-mail marketing kun je bezoekers naar je website verwijzen, nieuwe klanten werven, je bekendheid verhogen en de relatie met de bestaande klanten onderhouden. Kennis van e-mailmarketing mag dan ook in het functieprofiel van een marketeer anno 2015 beslist niet ontbreken.

4. CONTENT MARKETING

Zonder goede content is online marketing waardeloos. Goede content is essentieel om bezoekers naar je website te krijgen. Interessante content staat in de top 3 van redenen waarom mensen merken en bedrijven volgen op social media en websites bezoeken. Het schrijven van relevante en goede content is dan ook dé manier om gezien te worden als expert op jouw vakgebied. Schrijfvaardigheid en creativiteit zijn dan ook belangrijke skills waarover een marketeer moet beschikken.

5. SOCIAL MEDIA MARKETING

Social media is het niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Zonder social media marketing zouden veel marketingcampagnes lang niet zo effectief zijn. Met de social media monitoring tools is het mogelijk om de ROI van social media marketing te meten, waardoor het een nog waardevoller kanaal wordt. Social media is niet een kanaal dat met succes kan worden uitbesteed aan de nieuwe stagiair. Om echt relevant te zijn en een impact hebben op je merk, moet het uit het hart komen van je bedrijf. En wie kan het verhaal van je bedrijf beter overdragen dan de marketeer? Een must voor de functieomschrijving van een marketeer dus.

6. MARKETING AUTOMATION

Marketing automation biedt de mogelijkheid om elk facet van een marketingcampagne te integreren. Marketing automation geeft inzicht in elke fase van het digitale marketing proces. Vanaf de eerste invoer van de lead in een database tot het laatste contactmoment van de lead met de campagne. Met behulp van marketing automation kan een marketeer mailings creëren en uitvoeren en leads automatisch opvolgen met relevante content. Kennis van marketing automation is dan ook nodig om succesvolle e-mailcampagnes uit te voeren en mag dan ook niet in het functieprofiel van een marketeer ontbreken.

7. SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (SEO)

Een marketeer kan nog zulke goede content creëren, maar als deze niet gevonden wordt heb je er weinig aan. SEO is dan ook onlosmakelijk verbonden met succesvolle content marketing. Zonder een solide SEO strategie, om ervoor te zorgen dat er verkeer naar de website komt, zullen ook de analyses en de rapporten in het marketing automation systeem niet het maximale resultaat behalen. Succesvolle marketeers hebben dan ook verstand van Search Engine Optimization.

8. ONLINE ADVERTISING

Een digitale marketingstrategie is niet compleet zonder online advertising. Online advertising gaat hand in hand met SEO en zorgt voor een toppositie in Google. Meer dan 95% van de internetgebruikers in Nederland zoekt via Google. Ongeveer een derde hiervan klikt op AdWords advertenties. Online advertising is dan ook een krachtige tool om gericht doelgroepen te benaderen en verkoop te stimuleren. Online advertising maakt onze lijst van vaardigheden die niet mogen ontbreken in de functieomschrijving van een marketeer compleet.

SUCCESVOLLE MARKETING

Zoals je ziet zijn al deze vaardigheden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Marketing is dan ook niet succesvol als één van deze vaardigheden ontbreekt. Het onderzoek van het Online Marketing Intitute wees uit dat veel organisaties, zelfs bedrijven van de Fortune 500, marketeers missen die deze vaardigheden in huis hebben.

DE ALLROUND MARKETEER

Wij begrijpen dat een marketeer onmogelijk overal goed in kan zijn. Eén marketeer kan niet het optimale succes bereiken wat er van hem verwacht wordt. Maar een team marketeers daarentegen, met elk een eigen specialisatie, kan dat wel. Caldera Group bestaat uit een team van ervaren marketingstrategen en uitvoerende marketeers, voor de kosten van één medewerker. Samen zijn wij dé allround marketeer en helpen wij organisaties tot ongekende hoogten te stijgen.